Teman Blogger

Isnin, 22 Mac 2010

Apa itu POP?

Bagi kebanyakkan pengguna komputer memang telah terbiasa dengan istilah POP. Namun kepada yang baru anda mungkin ingin tahu apa itu. Di bawah terdapat catatan ringkas tentang POP.
 
POP atau Post Office Protocol, sesuai dengan namanya adalah protokol yang digunakan untuk mengendalikan mail. POP yang sekarang lebih umum dikenal dengan POP3 (POP - Version 3), digunakan untuk membolehkan client untuk mencapai mail yang masih ada di POP3 server. POP3 menawarkan pada user untuk meninggalkan mail-nya di POP3 server, dan mengambil mail tersebut dari sebarang system jika diperlukan. Untuk mengambil mail dengan menggunakan POP3 dari suatu client, banyak pilihan yang dapat digunakan seperti Sun Microsystem Inc.'s Mailtool, QualComm Inc.'s Eudora, Netscape Comm. Corp.'s Netscape Mail dan Microsoft Corp.'s Outlook Express dan Microsoft Outlook.

POP3 tidak bermaksudkan menyediakan operasi manipulasi mail yang ada di server secara luas. Pada POP3, mail diambil dari server dan kemudian dihapus (boleh juga jika tidak dihapuskan). Segala maklumat tentang protokol POP3 ini dibincangkan dalam RFC (Request For Comment) 1725. Protokol yang lebih tinggi dan lebih kompleks, yaitu IMAP4, ada dibahas dalam RFC 1730. Anda boleh google saja di internet.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner