Teman Blogger

Selasa, 26 Januari 2010

Apa Dan Bagaimana Menggunakan Photobucket?

Apa itu Photobucket?

Photobucket adalah image hosting, video hosting, pembuat slideshow dan webside berkongsi foto. Ditubuhkan pada 2003 oleh Alex Welch dan Darren Crystal dan menerima dana daripada Trinity Ventures.

Photobucket biasanya digunakan untuk album foto peribadi, tempat simpanan remote bagi pengguna ketika berforum di internet dan tempat simpanan video. Photobucket image hosting sering digunakan untuk eBay, MySpace, Facebook, LiveJournals dan lain-lain lagi. Pengguna boleh menyimpan album peribadi mereka berpassword dan hanya untuk teman rapat atau membuka laluan kepada semua pengguna. Ia menawarkan simpanan percuma 500MB (dikurangkan daripada 1GB pada 19 Ogos 2009). Gambar yang hendak diupload hendaklah lebih kecil dari 1 MB atau 1024x768 saiz (5 MB ataupun 2240x1680 untuk akaun berbayar).

Cara Upload gambar ke Photobucket?

Apabila kita hendak meletakkan gambar atau image kepunyaan kita ke dalam blog. Gambar atau Image tadi perlulah di upload ke blogger.com atau sebarang laman web lain. Sekarang saya ingin menceritakan tentang photobucket.



 Caranya begini:
  1. Pergi ke http://www.photobucket.com.
  2. Jika belum mendaftar di laman we ini, silahkan daftar dulu (percuma bro), klik butang Join Now pada sudut kanan atas layer. 
  3. Setelah itu Sign In dengan Id anda. 
  4. Bila sudah berada pada halaman Account anda, Klik butang yang bertuliskan Upload Image and Video. 
  5. Sila pilih logo yang anda buat tadi dan klik open.
  6. Tunggu beberapa saat untuk proses upload berjalan. 
  7. Setelah upload selesai, anda dapat lihat gambar serta kode HTML nya.
  8. Copy kode HTML yang ada di sebelah tulisan URL Link. Paste pada program notepad. Klik Log Out untuk keluar dari account anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner