Teman Blogger

Isnin, 1 Mac 2010

Cara Buang Dua Boot Windows

Dulu saya memang rajin pasang dua Windows pada komputer saya. Bukan apa kalau nak format kan susah. Kena masukkan balik driver, perisian kena install balik, Cd dah tentu kena tukar2 punya. Jadi cara yang mudah adalah saya simpan semua driver dan solfware yang diperlukan (untuk recovery) dalam Windows yang lama. Lepas tu saya install Windows yang baru dalam partition yang sama. Dua Windows dalam partition yang sama failnya kita boleh kongsi. Bila dah siap install Windows yang baru, saya setup balik Windows tersebut dengan menggunakan fail2 yang sedia ada dalam hard disk. Dah siap semua saya buat Dua Boot Windows tadi jadikan satu. Kesannya Windows yang baru ni lebih laju sebab masih baru. Fail2 lain yang kita tidak perlukan bolehlah dibuang cara manual. Hati2 jangan tersalah delete pulak.

Baiklah jangan pening kepala, sebenarnya ada banyak cara lain lagi. Tapi yang hendak saya bincangkan hari ini sebenarnya adalah cara buang dua boot Windows.

Bercakap balik tentang cara nak buang dua boot Windows ni, dah banyak laman web saya cari tapi yang paling mudah anda boleh gunakan panduan dilaman web yang ini, http://www.thpc.info/dual/removedualboot.html

Baca dan ikut arahan yang diberi, semoga dapat membantu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner