Teman Blogger

Rabu, 26 Ogos 2009

CERITA MOTIVASI 2 - PUT YOUR GLASS DOWN

Fahami cerita pendek dibawah, mudah-mudahan dapat memberikan impak yang besar kepada anda.

Seorang professor memulakan kelas beliau dengan memegang sebuah gelas berisi air didalamnya. Beliau memegang gelas itu bagi membolehkan semua pelajar beliau melihatnya. Beliaupun bertanya kepada kelas beliau.


Berapakah agaknya berat gelas ini?

“50gm!” … “100gm!” … “125gm!” … jawap pelajar beliau.

Saya memang tidak tahu kecuali setelah saya menimbangnya, kata professor. Tetapi, soalan saya adalah, “Apa yang akan berlaku sekiranya saya terus memegangnya separas dengan bahu saya seperti ini untuk beberapa minit?”.


“Tidak ada apa-apa yang berlaku” kata pelajarnya.

Baiklah, kalau macam tu “Apa yang akan berlaku sekiranya saya terus memegang gelas ini dalam keadaan yang sama selama satu jam”?


“Tangan anda akan mula berasa sakit” kata salah seorang daripada pelajar beliau. Anda betul, sekarang “Apa yang akan berlaku sekiranya saya memegang gelas ini dalam keadaan yang sama selama satu hari”? “Tangan anda akan berasa kebas, anda mungkin akan mengalami kekejangan otot yang serius, kaku dan perlu dihantar ke hospital” sampuk seorang lagi pelajar dan mereka semuanya ketawa.


“Bagus, tetapi semasa semua ini berlaku adakah berat gelas ini bertambah?”, Tanya professor itu lagi.


“Tidak” … adalah jawapannya. “Jadi apa yang menyebabkan tangan anda sakit dan otot menjadi kejang?” Semua pelajarnya terdiam. “Apa yang harus saya lakukan untuk mengurangkan kesakitan”?, tanya professor itu lagi.


“Letakkan gelas itu dibawah”, kata salah seorang daripada pelajarnya.

“Tepat sekali” kata professor.


Masalah dalam kehidupan adalah seperti ini juga. Biarkan ia dalam kepala beberapa minit rasanya tak ada masalah. Memikirkannya dalam masa yang panjang, ia akan mula menyakitkan. Terus membiarkannya berpanjangan ia akan merosakkan anda. Anda tidak lagi mampu untuk berbuat apa-apa.


Adalah penting untuk memikirkan cabaran dan masalah dalam kehidupan, tetapi yang lebih penting adalah “Tinggalkan masalah itu” di penghujung setiap hari sebelum anda tidur. Dengan cara ini, anda tidak akan tertekan, anda bangun dengan segar, kuat dan dapat menyelesaikan apa jua masalah dan cabaran yang datang.


Jadi apabila anda tinggalkan pejabat/tempat kerja anda hari ini, letakkan gelas anda dibawah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner