Teman Blogger

Jumaat, 28 Ogos 2009

TIP UNTUK MUAT TURUN FAIL DARIPADA SCRIBD

Apa itu Scribd?

Scribd adalah sebuah laman Web yang menyimpan berbagai dokumen pengguna secara on line. Ia juga dikenali sebagai YouTube untuk dokumen atau bank dokumen. Terdapat banyak dokumen disini yang boleh digunakan sebagai rujukan.

Tidak seperti Youtube, Scribd ada menawarkan pilihan kepada pengguna untuk memuat turun fail. Tetapi sekiranya anda tidak mendaftar atau scribd tidak lagi membenarkan anda memuat turun fail, anda mungkin akan mendapat masalah sekiranya ingin merujuk dokumen tersebut secara off line.

TIP MEMUAT TURUN

Setelah beberapa lama mencari di google akhirnya saya terjumpa satu kaedah yang boleh digunakan.

Caranya begini…

Anda terlebih dahulu perlu memasang perisian untuk membuat fail PDF, sila rujuk disini (http://ilmukita-komputerdll.blogspot.com/2009/07/bagaimana-membuat-fail-pdf.html) sekiranya anda kurang arif. Anda juga boleh mendapatkan link untuk memuat turun fail PDFCreator disana.

Setelah selesai memuat turun dan memasang perisian tersebut di komputer anda. Sila pergi ke laman web Scribd (http://www.scribd.com/). Dapatkan dokumen yang ingin dimuat turun. Sebagai contoh dokumen “Be a Successful Blogger : 3 Great Tips”.

Perhatikan lambing printer yang terdapat pada bahagian atas sebelah kiri laman web seperti rajah dibawah.



Sila klik logo tersebut. Akan keluar menu cetak seperti dibawah. Tukarkan nama printer kepada PDFCreator.



Seterusnya klik print. Menu berikut akan keluar. Masukkan “Document Title” dan klik save. Kemudian akan muncul lagi satu menu save as, anda tentukan tempat dimana anda ingin menyimpan fail tersebut dan klik save.


Tahniah, anda telah berjaya menyimpan dokumen yang anda kehendaki didalam komputer anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner