Teman Blogger

Selasa, 12 Januari 2010

Perbezaan Netbooks dan Notebooks


Komputer Notebook lebih ringan daripada laptops. Saiz skrin antara 12 ke 17 in. Berat antara 2.3 ke 2.7kg. Secara umum menggunakan kuasa dan ciri prosesor yang sama seperti sebuah laptop yang besar. Juga mempunyai banyak ciri seperti a WiFi card, a Bluetooth antenna, a dual-core processor, 1 gigabyte (GB) of RAM and a 64-GB hard disk. Juga mempunyai DVD drive dan kamera web terintegrasi.

Komputer Netbook adalah pendatang baru di pasar komputer. Definisi umum untuk sebuah komputer netbook adalah ianya lebih kecil, lebih kuat dan lebih murah berbanding komputer notebook.

Ketika pertama kali Netbook mula mendapat perhatian di awal 2008, netbook tampaknya bertentangan dengan falsafah popular di pasar komputer. Selama bertahun-tahun, strategi pengguna komputer adalah bagi mendapatkan komputer yang kuat dan pantas dengan harga berpatutan. Tapi pengguna mula faham bahawa mereka tidak memerlukan sebuah komputer yang canggih untuk kebanyakan tugas yang mereka lakukan. Dan apabila Web memainkan peranan yang lebih besar di bidang komputer, keperluan pemprosesan untuk komputer pengguna menjadi kurang. Netbooks secara umum mempunyai skrin lebih kecil daripada 12in dan berat antara 0.5 hingga 0.9kg. Notebook, atau laptop, adalah komputer bimbit yang biasanya mempunyai:
  • Saiz skrin: 12 Inch ke atas
  • Processor: Intel Pentium Dual-Core, Core 2 Duo atau AMD Turion X2
  • Graphics: Integrated atau Governments Graphic Card, dari Intel GMA X3100 ke AMD Mobility HD 3870X2
  • Weight: 1.9kg dan ke atas

Netbook, adalah yang lebih kecil daripada notebook, mula diperkenalkan oleh Asus dengan model pertama mereka Asus Eee PC 700, dan sekarang syarikat laptop seperti Acer, Dell, Toshiba, HP dan MSI telah mengeluarkan netbook mereka masing-masing.
  • Saiz skrin: 12 Inch maks
  • Processor: VIA C7 1.2GHz, Intel Atom N270 1.6GHz atau AMD Geode 800MHz
  • Graphics: Integrated Graphic Card, kebanyakan Intel GMA 900 atau 950
  • Weight: 1.1kg dan di bawah
Pertama, bandingkan saiz skrin. Ukuran skrin notebook normal adalah antara 14.1-15.4 inci, anda boleh mendapat kenikmatan menonton filem dan tidak perlu membesarkan mata anda hanya untuk melihat beberapa teks. Dengan ukuran layar 12 inci dan lebih rendah, mungkin menyukarkan anda untuk menaip dokumen dalam netbook.

Kedua, prosesor. Ini adalah bab yang sangat penting dan perlukan pertimbangan kerana ia memproses kandungan laman Web. Semakin cepat prosesor, semakin cepat muat turun laman Web. Jika anda biasa melayari YouTube (yang berat adalah javascript dan flash) maka anda akan tahu bahawa loading Web ini memerlukan masa lebih lama jika dibandingkan dengan Web lain seperti wikipedia ataupun forum. Dengan prosesor yang lambat, browser anda mungkin tiba-tiba hang jika anda membuka terlalu banyak tab. CPU netbook tidak dapat menangani filem 1080p dan akan tertutup hingga ke akhirnya.

Ketiga, kad grafik. Jika tujuan utama anda adalah games, anda boleh terus melupakan netbook kerana mutu grafik yang kurang baik. Sesetengah menyatakan bahawa mereka memasang World of Warcraft di dalam netbook mereka, tetapi dengan kad grafik kurang bermutu dan layar kecil, bagaimana anda dapat menikmati permainan tersebut. Sementara itu, notebook mempunyai kad grafik yang lebih baik daripada netbook bahkan di bahagian low-end. Mereka boleh menangani World of Warcraft dan permainan yang lebih tua lain dengan mudah tanpa sebarang masalah.

Keempat, berat. Ini adalah bab dimana netbook benar-benar menyinar. Dengan berat badan yang ringan (dan skrin kecil), ia benar-benar sesuai dengan definisi mudah alih. Berat badan netbook hampir setengah dari berat badan notebook. Jika dicampurkan dengan adaptor, berat maksima mungkin hanya 1.5 kg.

Akhir sekali, semua terserah kepada anda. Yang mana yang anda suka. Jika anda ingin bermain game atau menonton filem, notebook adalah menjadi pilihan. Jika anda selalu melayari web dan jenis dokumen pendek, netbook adalah pilihan anda. Tetapi ingat keyboard netbook sangat kecil dan tidak sesuai untuk menaip dalam masa yang lama.

2 ulasan:

  1. hye,.sy mmg tgh t’cari2 perbedaan antara lpt0p ng netbook..n finally, i f0und dis entri,.tenkiu,..em,cume sy nk tnye pndpt cket,.sy skang ni dlm dilema..bln 9 ni insyAllah masuk u..4 yr inf0, i g0t edu c0s,.which one is de m0st suitable 4 me?lapt0p ke netb0ok yer??
    ***bntuan anda diucapkan jutaan time kasih,.:-)

    BalasPadam
  2. I am extremely impressed along with your writing abilities, Thanks for this great share.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner