Teman Blogger

Isnin, 7 Disember 2009

KEEPASSX - Mengurus Password


Kepada anda yang selalu bertukar2 password dan banyak mempunyai password. Anda boleh mencuba program ini. Ianya merupakan sebuah perisian mengurus password dan adalah perisian sumber terbuka (OSS).

Anda boleh membuat sebuah fail master password yang didalamnya tersimpan database password anda. KeePassX boleh menyimpan banyak maklumat yang berbeza seperti nama user, password, url, lampiran dan komentar dalam satu database. Maklumat2 yang tersimpan juga boleh dicari dengan mudah. KeePassX juga menawarkan utiliti untuk membuat password. Password generator sangat sesuai, cepat dan mudah digunakan. Ianya dapat membantu anda untuk mencipta satu password yang baik.

Database yang lengkap ini dikunci dengan AES (Rijndael alias) atau Twofish algoritma enkripsi menggunakan 256 bit kunci. Oleh kerana itu maklumat yang disimpan boleh dianggap sebagai cukup selamat. Database KeePassX menggunakan format yang serasi dengan KeePass Password Safe. Hal ini membuat penggunaan aplikasi yang lebih menguntungkan. 

KeePassX awalnya disebut KeePass / L untuk Linux kerana itu adalah pelabuhan Windows password manager KeePass Password Safe. Setelah KeePass / L menjadi aplikasi lintas platform nama ini tidak sesuai lagi dan oleh kerana itu, pada 22 Mac 2006 telah berubah.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Masa Itu Emas

Langgan artikel Via Email

Kirim update terbaru dari
Blog Ajak terus ke Email anda!

Delivered by FeedBurner